رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در بازدید از کریدور ارس (جلفا–کلاله) تأکید کرد: این مسیر با طول ۱۰۷ کیلومتر و همجواری با سه کشور می‌تواند به شاهراه ترانزیتی منطقه تبدیل شود و کمیسیون عمران مصمم است پروژه با کیفیت بالا و ایمنی کامل در کمتر از دو سال به پایان برسد.

کریدور ارس جاذبه‌ای برای ترانزیت جهانی؛ پروژه ۱۰۷ کیلومتری در کمتر از دو سال تکمیل می‌شود

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، در حاشیه بازدید امروز اعضای کمیسیون از پروژه کریدور ارس (جلفا–کلاله) گفت: کریدورها نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند و ایران در گذشته از ظرفیت برخی مسیرهای مهم جهانی به‌خوبی استفاده نکرده است. اما اکنون اهمیت این کریدورها برای دولت و مجلس در اولویت قرار گرفته و بازدید امروز به همین منظور انجام شد.

وی افزود: مسیر مورد نظر به طول ۱۰۷ کیلومتر است و هم‌مرزی با سه کشور دارد. اجرای این کریدور با سرمایه‌گذاری مشخص و منابع پیش‌بینی‌شده در حال انجام است و پیمانکاران مستقر در مسیر به‌خوبی کار را پیش می‌برند. آنچه ما بر آن تأکید داریم، احداث مسیری ایمن و باکیفیت عالی است، زیرا این مسیر می‌تواند به‌عنوان گذرگاه ترانزیت کالا از کشورهای مختلف، به‌ویژه ترکیه، از خاک ایران عبور کند. از نظر زمان و هزینه نیز این مسیر بسیار مقرون‌به‌صرفه است، چرا که زیرساخت‌های زیادی از قبل آماده شده و اکنون در حال تعریض و ارتقای کیفیت آن هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پایانه‌های مرزی این مسیر خاطرنشان کرد: در نقطه‌ای که اکنون حضور داریم، پلی بین ایران و جمهوری آذربایجان در حال ساخت است که به‌صورت مشترک احداث می‌شود و طبق برنامه تا سه ماه آینده به اتمام می‌رسد. همزمان دو پایانه مرزی جدید نیز در حال احداث است که می‌تواند مبادلات تجاری میان دو کشور را افزایش دهد.

رضایی‌کوچی ادامه داد: انتهای این کریدور به جلفا و سپس به تبریز ختم می‌شود و در این نقطه برنامه ارتقای جاده و همچنین توسعه خطوط راه‌آهن نیز در دستور کار است تا امکان انتقال بار به‌صورت ترکیبی از طریق جاده و ریل فراهم شود.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی، کل پروژه ۱۰۷ کیلومتری در کمتر از دو سال به پایان خواهد رسید و کمیسیون عمران مجلس با جدیت پیگیر اجرای آن است. این کریدور می‌تواند جذابیت بالایی برای کشورهای مهم دنیا داشته باشد تا بارهای خود را از طریق ایران به سمت اروپا منتقل کنند.

رضایی‌کوچی در پایان با اشاره به مراحل بعدی پروژه گفت: مطالعات تکمیلی برای بخش‌های بعدی مسیر از جمله خطوط ریلی در حال انجام است و پس از پایان این مرحله، عملیات اجرایی بخش‌های جدید نیز آغاز خواهد شد. هدف ما این است که ایران به یکی از کانون‌های اصلی ترانزیت در منطقه و جهان تبدیل شود./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha